Kapitalen letterproeven

Na onderzoek van de letterproeven en stempels van de titelkapitalen en andere letters van Jacques-François Rosart zijn er revivals gemaakt.

Paryse Capitalen
Deze revival is gebaseerd op kapitalen die Rosart sneed in 1742 in Haarlem.
Joh. Enschedé kocht ze in 1744 met een paar letters gewijzigd.
Enschedé heeft deze als nr. 781 genummerd, en noemde ze Capitales sur double canon.
De letters hebben gelijkenis met die van Fleischman.

Capitale de Paris
Revival naar de letterproef 1768. Rosart heeft in Brussel de letters opnieuw gesneden, nu in de nieuwe Franse stijl, zoals Didot deed.
O.a. de schreven van de F en E zijn gewijzigd; de twee buiken van de B zijn meer gelijk; de S is smaller gesneden.

Mediaan Geschaduwde Capitalen
Door Rosart gesneden in 1756 als Double Cicero Ombré.
Enschedé gaf er nr. 802 aan, en beschreef ze als ‘volgens de Franse mode’.
Rosart sneed ook de Capitale de Paris Ombrée en de Double Paragon Ombrée. Deze namen gaven de corpsgrootte aan.

Paryse Geschaduwde Capitalen
Gesneden in 1759.
Door Enschede gekocht en genummerd 809: Parysse Geschaduwde Capitalen.
Firma Enschedé bleef deze nog afbeelden in hun letterproeven van 1930 en 1953.

Paryse Geschaduwde Griekse Capitalen
Ook deze kapitalen zijn door Rosart gesneden 1759.

Descendiaene Fleuragé Capitales
Rosart heeft enkele Versierde Kapitalen gesneden in Brussel naar voorbeelden van letters van Fournier uit Frankrijk. Deze sneed hij in 1769.
Door Enschede gekocht: nr. 819.

Paryse Cyfers
Deze revival-cijfers zijn gebaseerd op verschillende letterproeven van Rosart en Enschedé.

Links staat een vergelijking van de basisvormen van de verschillende kapitalen van Rosart.

Zie verder :

Bron gedichten
Arthur Rimbaud, Sensation, Gedichten
Bertold Brecht, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny
Paul van Ostaijen, Koffiehuis, Music Hall
Paul van Ostaijen, Marc groet ’s morgens de dingen, Music Hall
Leo Vroman, Nieuwsgierig, Nieuwsgierig