Revival van een lettersnijder
In het voorjaar van 2022 is het onderzoek naar de letterontwerpen en ornamenten van Jacques-François Rosart tentoongesteld in het Noord-Hollands Archief in Haarlem.

Jacques-François Rosart werkt tussen 1740 en 1759 in Haarlem als lettersnijder. Dit doet hij vooral voor de lettergieterij van Johannes en Izaak Enschedé. Hoewel hij veel mooie letters ontwerpt wordt hij in zijn eigen tijd niet echt gewaardeerd, maar de tijd voor een herwaardering is er nu.
In de tentoonstelling keken hedendaagse typografen en onderzoekers nog een keer naar zijn oeuvre en komen tot een herwaardering. Het resultaat: een nieuw inzicht in deze begaafde autodidact en een digitale wedergeboorte van verschillende, ruim 250-jaar oude lettertypen.


Deze tentoonstelling is het resultaat van een langdurig onderzoek dat is voortgekomen uit een groepsproject van de Expert class Type design (EcTd), onder leiding van dr. Frank E. Blokland, aan het Plantin Instituut voor Typografie in Antwerpen tussen 2014–2015.
Het onderzoek is daarna voortgezet door het bestuderen van het werk van Rosart in de uitgebreide verzameling van de stempels, matrijzen, letterproeven en documenten in de collecties van enerzijds Joh. Enschedé in het Noord-Hollands Archief (NHA) te Haarlem en het Museum Plantin-Moretus te Antwerpen.
Het indrukwekkende oeuvre van Rosart was een verdere inspiratiebron voor drie van de alumni: Michel Paré (NL), Lukas Schneider (DE) en Walda Verbaenen (BE). Het Rosart-project heeft zo geresulteerd in een welverdiende revival, waarbij een selectie van de letters van Rosart werd hertekend en gedigitaliseerd.

Meer info over het Rosart project: www.rosart.nl