
Links van het portret staat een allegorische figuur met de gevleugelde petatus op het hoofd en drie spijkers in de handen, vermoedelijk de personificatie van de drukkunst.
Rechts toont een vrouw een boek met gedrukte bladmuziek en verschillende letters.
Onderaan is de werkplaats van Rosart afgebeeld, waarbij acht mensen de verschillende werkzaamheden in de lettergieterij verrichten.
In de ovalen rand: Jacques François Rosart, geboren in Namen augustus 1714.
Vertaling onderschrift:
Hij heeft zich beziggehouden met lettersnijden zonder leraar. De eerste producten van zijn kundigheid kwamen in Haarlem in 1740 tot stand. De nauwelijks uit te voeren muziektekens die hem toevertrouwd waren, heeft hij gepubliceerd in 1749. Onder auspiciën van de Hertog Karel van Lotharingen, promotor van de kunsten, heeft hij de eerste lettergieterij van Brussel gevestigd in 1759.
Jacques-François Rosart (1714–1777 ) werd geboren in een familie van edelsmeden te Namen (België). Hij leerde het vak letterontwerper/ lettersnijder als autodidact, en vestigde zich eerst in Egmond-Binnen en vanaf 1740 te Haarlem. Rosart produceerde talloze lettertypes voor het Latijnse schrift, het Vlaamse en het Hebreeuws. Daarnaast vond hij een vooruitstrevende manier uit om muzieknoten te vervaardigen, sneed hij een nieuwe schrijfletter en maakte hij stempels voor een grote reeks ornamenten.
Rosart vestigde zich in 1740 in Haarlem. Hij werkte o.a voor de firma Joh. Enschedé. Hij publiceerde verschillende letterproeven. Naast de letterstempels vervaardigde hij ook stempels voor zegels de gewesten Holland en West-Friesland, hij had hiervoor het privilege.
Rosart trouwde in 1741 met Maria van den Burg. Ze kregen vijf kinderen, waarvan vier bleven leven. Zoon Matthias werd ook lettersnijder, de andere zoon Johannes Franciscus werd boekdrukker.
Rosart in Haarlem

Woon- en werkadressen van Rosart in Haarlem.
1. Nieuwe Gracht bij de Hooymarkt – tot september 1740
2. Spaarne bij de Gravesteenebrug – 2 oktober 1740
3. Koudenhorn tussen Koksteeg en Valkensteeg, met achteruitgang op de Bijlspoort – 1755
Na een succesvolle start, kreeg Rosart na drie jaar concurrentie van Johann Michael Fleischmann, die al snel de voorkeur van Joh. Enschedé kreeg. De zaken gingen voor Rosart steeds slechter, hij ging failliet en ondanks leningen en partners, moest hij tenslotte alles verkopen.
Rosart in Brussel
Vanuit België kreeg hij het aanbod om zich in Brussel te gaan vestigen en daar financiële ondersteuning te krijgen. Van 1759 werkte hij in Brussel en werd daar erg succesvol. Als adres is Quai au Foin bekend.
België stond toen onder Oostenrijks bewind en de Hertog van Lotharingen als gouverneur wilde de boek- en drukkerijbranche stimuleren.
In de letterproef 1761 van Rosart die hij in Brussel uitbracht, staat voorin een dankwoord. In de letterproef van 1768 komt ook zo’n dankwoord.
Voorwoord in de eerste in Brussel verschenen Letterproef, 1761. Hierin schrijft hij hoeveel Enschedé aan hem te danken heeft.

“Mijn Lettergieterij nieuw gevestigd in Brussel, had zijn eerste vestiging in Holland in de Stad Haarlem in 1740 op 1 Mei, drie jaar voor die van de Heren Isaac & Jean Enschedé, waarvan de bloei en snelle perfectie het eerdere bedrijf leek te verstikken. Toch hebben zij een deel van de reputatie die ze hebben verkregen aan mij te danken, & ik kan dit aantonen: ik was het die een groot deel van hun letterbestand heeft gesneden, waarvan de kenners zich eenvoudig kunnen laten overtuigen door mijn Letterproeven te bekijken, waarin zijn verschillende Letters & Ornamenten zullen vinden, die hetzelfde zijn als in die van de Heren Enschedé, & verschillende andere gieterijen in Holland.”
Hij publiceerde nog een aantal letterproeven, waarvan een paar met alleen typografische ornamenten, en verkocht zijn letters en ornamenten aan gieterijen in Nederland, Frankrijk en Duitsland tot aan zijn overlijden in 1777.
Joh. Enschedé bleef wel bij Rosart kopen, maar dat bleef beperkt tot Titelkapitalen, Versierde kapitalen en ornamenten.
Na zijn overlijden werd de werkplaats geveild; de nieuwe eigenaar, de weduwe Decellier, brengt in 1779 nog een letterproef uit.
In de letterproef van Wed. Decellier van 1779 wordt zeer lovend over Rosart gesproken.
Publicatie gezet in verschillende letters en ornamenten van J.F. Rosart:
De natuurlijke historie der insecten. 1765.
August Johan Rösel van Rosenhof. 4 delen.
Letters & ornamenten van J.F. Rosart.
Strooibiljet uit 1806, Utrecht
Grote Menagerie van Zelzame Levende Dieren.
De ornamenten en letters zijn waarschijnlijk afkomstig van Rosart.

De letters van Rosart in een drukwerk in Brussel, 1791
Réponse au Libelle
Vlugschrift met een boodschap als antwoord op een schotschrift om in opstand te komen tegen het Oostenrijkse bewind van België.
“Gedrukt in Brussel, onder de bescherming van St. Nicolas, met de mooie letters van Rosart, met zetwerk dat bijna 150 pond woog.”
Matias Rosart
Zijn zoon Mathias is ook lettersnijder geworden, maar had geen belangstelling om het bedrijf van zijn vader over te nemen. Wel startte
hij een eigen bedrijf, o.a. met materiaal van zijn vader. Zo sneed hij letters en ornamenten voor Joh. Enschedé. In 1789 publiceerde hij een letterproef.